Korunkban, amikor fiatalság kultusz uralkodik, nagy bátorság egy nőtől nyíltan felvállalni, hogy 50 éves. Méghozzá mindezt örömmel.
Aki 50 évet töltött ezen a földön, sokat látott. Ez alatt sok minden történt a Világban. Ennyi idő alatt egy ember is sok dolgot megél, rengeteget tapasztal. Az 50. születésnap valódi mérföldkő egy ember életében. A középkorúság fénypontja. Hatalmas változások időszakára esik.
Üres fészek szindróma.
A gyerekek ezidőtájt kezdenek új életet, kollégiumba, önálló otthonba költöznek. A nők közül sokan küzdenek az ún. üres fészek szindrómával.
Karrier váltás.
A gyerekek körüli teendők csökkenése hozzájárulhat a munkához, hivatáshoz való viszonyulás megváltozásához. Vannak, akik új szakmát választanak, a hobbiból kenyérkeresetet
Változókor.
A nők életében hatalmas biológiai változások is zajlanak ez időtájt. Ezt nevezik változókornak. Sokaknak a hormonális változások miatt akár gyökerestől is megváltozhat az élete, nem csak fizikai, de lelki, szellemi értelemben is.
Életközepi válság.
Az öregedéssel, változókorral járó testi-szellemi (olykor nem túl kedvező) változások gyengítik az önbizalmat, önbecsülést. E mellett a körülményekben bekövetkező változások (kirepülnek a gyerekek; idős szülők gondozása, elvesztése; teljesítmény csökkenés; munkahelyi problémák; partner hasonló válsághelyzetbe kerülése; stb.) tovább fokozhatják a krízis helyzetet.
Sokan úgy tartják, hogy az életkor csak egy szám. De mennyi is az 50 év?
- 600 hónap
- 2,600 hét
- 18,250 nap
- 436,800 óra
- 26,280,000 perc
Jó sok szám, igaz?
Ha épp azon gondolkodsz, hogy meglepsz valakit az 50. születésnapján egy partival, olvasd el ezt a cikket, amiben össze szedtem, mi az, amit érdemes átgondolni mielőtt belevágnál, hogy meg tudd mutatni, milyen csodálatos ez az 50. mérföldkő.
50. szülinapi parti szervezése
Egy 50. születésnapi ünnepség megtervezése mindenekelőtt pozitív hozzáállással és jó ötletekkel kezdődik. Aki szervezésre adja a fejét, sok kérdést még az előtt tisztáznia kell, mielőtt még az első kapavágás megtörténne. Például:
- Az egyik legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módja a tervezés megkezdésének, hogy összpontosítsunk az ünnepeltre. Mi az, ami a legjobban kifejezni, hogy milyen különleges ember.
- Mi az, aminek örülne?
- Milyen partit szeretnénk? Meglepetés partit, vagy partit az ünnepelt tudtával és közreműködésével, esetleg saját szervezésű partit?
- Ki az, akit segítőként bevonhatunk az előkészületekbe?
- Van-e elég idő, hogy mindent meg lehessen valósítani? Egy egyszerűbb parti megvalósításához is legalább 2-3 hónapnyi előkészület szükséges.
Költségkeret
Bármennyire is jó a szándék, a piszkos anyagiak bele szólnak a szervezésbe. A számok ismerete lehet keserű és kijózanító, ugyanakkor segítenek ideje korán felismerni a tényeket és megóvnak a túlköltekezéstől. A jó hír viszont, hogy a kevés pénz serkenti a kreativitást. A kényszer szülte ötletek viszont lehetővé teszik, hogy a szerényebb költségvetés ellenére is olyan partit szervezz, amivel nagy örömöt szerezz, de mégis megengedhetsz magadnak.
Az itt megadott iránymutatások segítségével készítsd el a legjobb becslést arról az összegről, amiből az álmaidat valóra válthatod. A költségek tervezésénél sorold fel azokat a tételeket, amelyeket mindenképpen szeretnél megvalósítani. Ez lesz a büdzsé alapja. Ehhez jön még az összes többi „extra”.
Vendéglista
A vendéglistát összeállíthatjuk úgy, hogy csak a család és a közeli barátok, vagy ha nagyobb szabású a rendezvény, akkor a munkatársak, üzleti partnerek is helyet kapjanak. A meghívás előtt gondolni kell arra is, hogy a meghívottak mennyire ismerik egymást, mennyire fogják jól érezni magukat együtt. Hisz elképzelhető, hogy csupán egy közös pont van közöttük, az ünnepelt.
Ha beavatott, akkor kérjük meg az ünnepeltet, hogy készítsen egy listát a hozzá közel álló emberekről. Meglepetés parti esetén ezt a listát – a hozzátartozók segítségével – a szervezőnek kell kitalálnia.
A létszámot a rendelkezésre álló hely is befolyásolja. Mindenképp figyelembe kell venni a helyszín befogadóképességét, hogy valóban élmény és ne tolongás legyen az eseményből.
Időpont
Az időpontot alapvetően befolyásolja a születésnap. Aki januárban tölti be az 50-et, nem biztos, hogy örülne egy májusi szülinapi partinak. A parti dátumának kitűzésénél tehát a születésnap időpontjához kell igazodni. De mindenképp utána való napot kell kiválasztani. Mivel nem iszunk előre a medve bőrére, a szülinapot sem szerencsés előbb megünnepelni. Fontos az is, hogy olyan időpontot találjunk, ami az ünnepeltnek megfelel. Mégis csak ő a legfontosabb személy. De azt is figyelembe kell venni, hogy a választott időpont a vendégek többsége számára is feleljen meg. Hisz az ő jelenlétük is fontos ahhoz, hogy igazán jó parti legyen.
Helyszín
A parti helyszínének kiválasztását nagyban befolyásolja a költségkeret. Ez lehet a legdrágább tétel (egy exkluzív szálló, étterem, vagy klub helyiség bérlete), de lehet a legolcsóbb is (az ünnepelt, vagy egy családtag, barát otthona, kertje).
Az ár mellett a választásnál azt sem árt figyelembe venni, hogy van-e olyan helyszín, ami különösen fontos az ünnepeltnek? Ellenkező esetben a vendégsereg létszáma és a tervezett program az, amit számításba kell venni a választásnál. Egy szabadtéri helyszín, vagy egy zárt tér is más-más előnyökkel vagy hátrányokkal járhat. Ezeket is számításba kell venni a választásnál.
Téma
Mi legyen a téma? Egy érdekes parti téma nem csak szórakoztató, de felejthetetlen emlék is nem csak az ünnepelt, hanem valamennyi résztvevő számára. A választást befolyásolja, ha az ünnepelt sportol, vagy van valamilyen hobbija, szenvedélye, ami köré építeni lehet a születésnapi parti témáját, hogy ezzel is a kedvében járjunk. Akkor jó egy téma, ha elég jellegzetes, ha markáns stílusjegyekkel rendelkezik, amelyekről könnyen felismerhető bárki számára. Ihletet adhat egy film (Star Wars, Keresztapa), egy történelmi kor (barokk, vagy az 1950-es évek), egy nép kultúrája (olasz, japán), egy földrajzi táj (karibi, marokkói), vagy a házi kedvenc (macska, kutya), stb. Bármi legyen is a választott téma, fontos, hogy a nagy napon minden részlet ehhez illeszkedjen.
Ezeregy éjszaka téma
Meghívó
Egy e-mailben és szöveges üzenetek világában egy különleges meghívó a postaládában klassz dolog. Jó érzés, hogy számítanak ránk, hogy részese lehetünk egy olyan eseménynek, ami valakinek fontos az életében. A meghívó stílusa és kialakítása főként a parti témájához igazodjon. Más illik egy kerti partihoz és más egy elegáns, ültetett vacsorához.
Amit a meghívónak tartalmaznia kell:
- Alkalom. Tegye egyértelművé, hogy ez egy 50. születésnapi parti. Nagyban növeli az alkalom fényét és fontosságát, ha a vendégek tudják, hogy milyen fontos esemény részesei lehetnek.
- Mikor és hol? A pontos időpont és helyszín megjelölése.
- Részletek. A siker érdekében minden fontos információról tájékoztatni kell a résztvevőket, hogy mire számítsanak. Ilyen fontos információ, ha meglepetés parti készül, azt tudatni mindenkivel, nehogy idő előtt kikotyogják. Aztán fontos lehet tudatni, hogy mi a dressz kód, ha van ilyen. Így a résztvevők is időben be tudják szerezni a szükséges ruhadarabokat. Az ajándékokról is kell néhány szót ejteni. Van-e közös ajándék, esetleg valamilyen tematika mentén (pl.: utazás, porcelán, stb.) gondolkodjon. Az is lehet, hogy ne hozzon senki semmit, de keressen elő fotókat, közös élményeket az ünnepelttel.
- Visszaigazolás kérés. Szintén jó ötlet egy bizonyos időpontig mindenkitől visszajelzést kérni, hogy számíthatunk-e a jelenlétére.
- Szervező elérhetőségei. Fel kell tüntetni, hogy ki a szervező, hol, milyen címen, telefonszámon érhető el, ha további kérdések merülnének fel a vendégekben.
Amint a vendégek megkapják a meghívást, azonnal beindul a gépezet. Ezzel ugyanis másokra is átragad a készülődés izgalma. Főleg, ha meglepetésről van szó, a cinkosság ugyanis még jobban össze hozhatja akár a régi barátokat, ismerősöket is.
Dekoráció
A választott téma mentén következhet a dekoráció. A díszek, a világítás, a jelmezek, az asztalnemű, a menü, a játékok mind-mind hozzá járulnak a téma erősítéséhez. Ezek azok a részletek, amelyek különlegessé teszik az alkalmat.
Párizsi dekoráció
Menü
Ahogy a dekorációra, úgy a menüre is igaz, hogy illeszkednie kell a parti témájához. Ez nem csak a menü összeállítására, de a tálalásra is igaz. Egy karibi stílusú eseményhez nem illik a japán konyha és a hófehér abrosz. Itt van néhány inspiráció:
A mottó kiválasztása után gyűjtsünk össze megfelelő recepteket az alábbi tippek alapján:
- Lehetőleg olyan recepteket válasszunk, amiket már megvalósítottunk – ha nem, a parti előtt feltétlenül próbáljuk ki. Azaz ne egy partira kísérletezzünk ki új receptekkel!
- Ne vigyük túlzásba az ételek számát – inkább készítsünk kevesebb, de szuper finom ételt, mint sokféle ízetlen parti falatot.
- Partikon legideálisabb a büfé-típusú felszolgálás – vagy önkiszolgáló rendszer alapján, vagy tálcákon kínálva. Ezért az ételek ne legyenek túl folyékonyak, krémesek, morzsásak vagy zsírosak – és legyenek kézzel vagy koktél pálcikával (esetleg villával) fogyaszthatók. A salátákkal jobb óvatosan bánni!
- Elsősorban olyan ételeket válasszunk, amiket hidegen is lehet fogyasztani – és amiket 1-2 nappal előbb is el lehet készíteni.
A parti ételeket tálaljuk egyszerű tálcákon – a vendégeknek biztosítsunk elegendő tányért, poharat és szalvétát. Ha a parti nem túl elegáns, érdemesebb papír tányérokkal és műanyagpoharakkal, evőeszközökkel szolgálni (nem törnek össze, nincs mosogatás). Az italoknak lehetőleg biztosítsunk egy külön zónát, pl egy másik asztalon, különben az italokkal könnyen eláztathatjuk az ételeket.
A parti szervezőjének elejétől a végéig rugalmasnak, határozottnak és tettre késznek kell lennie, hogy kézben tudja tartani az eseményeket. Bár időnként kihívás egy ilyen esemény megszervezése, arra bátorítalak, hogy lépd át a határaid, ha kell, mert megéri! Hisz életre szóló élményt adsz valakinek, akit szeretsz!
Az ünnepeltnek boldog születésnapot, a szervezéshez pedig kitartást, sok örömet és sok szerencsét kívánok! Remélem ezzel a cikkel hozzá tudtam járulni a sikerhez!
Még több inspiráló ötletet találsz a Pinterest táblámon. Kattints és nézd meg! Jó böngészést kívánok!